sábado, 16 de julio de 2016

UNITAT DIDACTICA: LA BIODIVERSITAT A LA TERRA

Durant el primer curs de tercer d´ESO la matèria Biologia i Geologia, girarà entorn de l´estudi de quatre blocs de continguts. El bloc tercer es dedica a la biodiversitat en el planeta Terra, partint de la concepció de l´ èsser viu com a sistema, de la seua unitat estructural i funcional, i de les funcions vitals, davall el paradigma de la teoria cel·lular, per a passar a estudiar la seua gran diversitat i classificació, i la necessitat de la seua conservació.

A la nostra unitat didáctica estudiarem els èssers vius i la seua diversitat, definint-se el sistema de classificació d´aquestos, tractarem els cinc regnes així com també les seues característiques morfológiques i funcionals. Per últim farem classificació i identificació d`exemplars de plantes i animals significatius d´ecosistemes pròxims.

Ja s`ha descrit com en este bloc comú apareixen integrats continguts i criteris d´avaluació relatius als elements competencials, que de forma globalitzada, integren en quasi en tots els casos diverses competències. A més, des de la resta dels blocs de contingut específics de cada una de les matèries, es poden treballar junt amb els conceptes, procediments i actituds propis de cada un d´ells, els elements competencials que permeten el domini i aplicació dels coneixements en situacions i contextos personals, acadèmics, socials o professionals, adequats a l´edat de l´alumnat.

La contribució d´esta matèria a la competència en comunicació lingüística es realitza per mitjà de la transmissió d´idees i informacions sobre la naturalesa; en la construcció un discurs oral o escrit específic de la matèries científiques, dedicat a argumentar, analitzar, descriure, sintetitzar, justificar, concloure, etc.; en la utilització precisa dels termes; i en l´adquisició del vocabulari específic dels diferents nuclis temàtics, així com en els intercanvis comunicatius, en l´ús del debat, etc.

Respecte a la competència en el tractament de la informació i competència digital, en bona part dels aprenentatges de l´àrea es treballen aspectes d´ambdós. En relació al tractament de la informació, és habitual en l´ensenyança de la matèria la utilització de diferents codis, formats i llenguatges comuns en els procediments científics, així com de determinades formes específiques per a la busca, arreplega, selecció, processament de la informació i de presentació de la mateixa en diferents formes, verbal, numèrica, simbòlica o gràfica, com a esquemes, mapes conceptuals, taules, gràfics, etc. En relació a la competència digital, és destacable la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació en l´aprenentatge de les ciències, bé per mitjà de l´ús de ferramentes digitals de busca i visualització de la informació; bé per a elaborar i editar continguts digitals; per a comunicar-se, coordinar-se i compartir informació; per a col·laborar i construir un producte o meta col·lectiu o com a recurs procedimental o mètode específic en l´estudi d´alguns continguts.

No hay comentarios:

Publicar un comentario